מרצת הקורס: ד"ר עדי ארליך
מספר הקורס:
 100.1279, שיעור בחירה, ללא דרישות קדם; הקבלה מותנית באישור המרצה ועל בסיס מקום פנוי.
ניקוד: 2 נ"ז, הציון מורכב מהשתתפות פעילה והגשת דו"ח מסכם בתום החפירה
הקורס יתקיים במהלך שבוע רצוף של חמישה ימים, באחד מארבעת המחזורים בקיץ 2019, בין התאריכים 25 לאוגוסט עד 19 בספטמבר.

מחזור ראשון: 29-25 באוגוסט

מחזור שני: 5-1 בספטמבר

מחזור רביעי: 12-8 בספטמבר

מחזור חמישי: 19-15 בספטמבר

מי שנרשם צריך למלא טופס פרטים ולציין את המחזור המועדף עליו. פתיחת המחזורים והמקום בהם תלויים במספר הנרשמים. אנא שימו לב ללוח השנה ולשיקולים אישיים, בחינות, קורסים מקבילים, חגים, והירשמו למועד בו תהיו פנויים. ניתן להירשם לחלק את הימים על פני יותר משבוע.
בנוסף יתקיים חצי יום הכנה מרוכז ובו יתקיימו הרצאת מבוא וסיורים באתר. ההשתתפות ביום המרוכז ובימי החפירה היא חובה. – טופס מידע
הקורס נועד להכיר את המחקר הארכיאולוגי בשדה ושיטותיו באמצעות חפירת אתר מרכזי בארץ ישראל מהתקופה הרומית.
זהו המחזור החמישי של קורס המהווה חוויה לא שגרתית של פעילות ולמידה מחוץ לכיתה ותוך כדי עבודת שטח, הרצאות וסיורים. במהלכו נכיר שיטות חפירה, מדידה וטיפול בממצאים, ונלמד על חיי היומיום באתר בעת העתיקה.

החפירה תתקיים בשטח הגן הלאומי בית שערים, בגבעת שיח' אבריק. מטרת החפירה היא לחשוף את בית שערים העתיקה שהייתה עיירה יהודית בתקופה הרומית והביזנטית ומקום מגוריו של רבי יהודה הנשיא עורך המשנה. החפירה תשפוך אור על תולדות האתר ואופיו לאורך השנים, ותברר את הקשר בין העיירה לבית הקברות המפורסם שלה ששימש את יהודי ארץ ישראל והתפוצות.

החפירות יערכו בימים ראשון עד חמישי. החפירות יחלו בשעה 6:00 ויימשכו עד  14:30 או 15:00, כולל ארוחת בוקר בשטח, שטיפת חרסים בצהריים, ופעילות לימודית אחר הצהריים בחלק מימי החפירה (עד השעה 15:00). לאחר הפעילות ניתן לשוב הביתה ולהגיע באופן עצמאי למחרת, או להישאר ללון במעונות מכללת אורנים בעלות נמוכה למעוניינים (בהרשמה מראש). הגעה עצמאית מהבית לאתר דורשת רכב או תיאום עם חברים לגבי הסעה.
אופי העבודה: החפירה כוללת עבודה פיזית בשטח תחת צל חלקי (סככות), כולל עבודה עם כלים גדולים, חפירה בכלים קטנים, ניפוי, שטיפה, רישום ועבודות נוספות.
מי שנרשם צריך למלא טופס פרטים ולציין את המחזור המועדף עליו. פתיחת המחזורים והמקום בהם תלויים במספר הנרשמים. אנא שימו לב ללוח השנה ולשיקולים אישיים, בחינות, קורסים מקבילים, חגים (בראשית ספטמבר יש חג מוסלמי ודרוזי), והירשמו למועד בו תהיו פנויים.

שימו לב! ההרשמה כוללת שני שלבים: רישום לקורס דרך הרוח כרגיל, ושליחת טופס הרשמה למרצה ובו פרטים ובחירת מחזור מועדף.

על פי דרישת האוניברסיטה, כתנאי להשתתפות בחפירה יש להציג אישור רפואי
פרטים נוספים וקישור לטופס הרשמה לקורס ניתן למצוא תחת לשונית "קורסים מומלצים" באתר התוכנית 
http://woh.haifa.ac.il/index.php/lecturers-2 .
לפרטים ושאלות נוספות נא לפנות לד"ר עדי ארליך,
aerlich@research.haifa.ac.il


ההרשמה לקורס תתאפשר דרך מזכירות תוכנית 'דרך הרוח'
arch.excavation1  arch.excavation2